Віктор Мисан про дистанційне навчання
Замість «Історій на ніч» - Про дистанційне навчання.
Пропозицію уряду та Міністерства освіти і науки України упровадити з 1 вересня дистанційну форму навчання, чи то змішану, вважаю недолугою і такою, що принесе більше шкоди як самій системі освіти, так і безпосереднім її учасникам (учням, педагогам, батькам). Чому?
Прошу запастися терпінням, оскільки обґрунтування вимагає пояснення та буде подано у декількох дописах. Не ставлю за мету організовувати дискусію, полемізувати із владою, у якій більше недоумків, ніж тверезо мислячих політиків. Я - освітянин-практик і мені достатньо 10-15 хвилин уроку, щоб дати оцінку роботи учнівського колективу та педагога. За моїми раменами 8 років безперервного навчання для здобування фаху і 40 років педагогічної діяльності та майже 29 років життя у незалежній державі, до розбудови якої маю безпосереднє відношення. Нова влада працює вже більше року і окрім оцінки «Ганьба» вона поки що нічого не заробила і думаю, що не отримає. Успішно керувати державою можуть лише професіонали, які мають відповідну освіту + досвід. У сучасної влади відсутнє як перше, так і друге.
Уперше про дистанційне навчання дізнався ще у далекому 2005 році під час поїздки до США та двотижневого стажування в педагогічному університеті м. Боулінгрін. Уже описував цю подорож у соцмережах, але розповідь залишилася не завершеною. В один із днів нас запросив на пару викладач історії, мистецтва і літератури. Це була лекція з точки зору форм організації навчального процесу студентів, присвячена історії та мистецтву епохи Відродження. Новими для нас і зовсім несподіваними виявилася її організація, візуальний та звуковий супровід, «присутність» слухачів, за якими на великому екрані спостерігав викладач, і які в цей час знаходилися від Боулінгріна за сотні кілометрів. Ці студенти, в силу різних причин і можливостей (!), навчалися дистанційно. У населених пунктах, де вони проживали, університет облаштував спеціальні аудиторії для проведення таких занять. Це могли бути шкільні приміщення, конференц-зали мерій або навіть класи релігійних громад.
Коротко про організацію освітнього процесу на цій лекції. По-перше, найбільше нас вразило (2005 рік!) технічне забезпечення заняття: мультимедійні проектори, два великих екрани (перший – для аудиторії, яка слухала лекцію, на другому – відео-зображення слухачів, які знаходилися за межами навчальної аудиторії), на кожному робочому місці (столі) студента – ноутбук, якісний візуальний і звуковий супровід лекції, можливість пошуку необхідної інформації через Інтернет та її миттєве використання в контексті проблем, що розглядалися або оговорювалися. По-друге, це заняття важко назвати класичною лекцією, оскільки викладач говорив мало. Він озвучив тему, декілька проблем, які пропонував розглянути і перерахував назви проєктів, які варто обрати для дослідження з школярам (студентів готували до практичної роботи у старшій школі за темою Відродження!!!). По-третє, викладач виконував функцію провідника-керівника, який, наприклад, після короткої довідки про Відродження пропонував студента визначити його хронологічні межі, географію поширення, відшукати видатних діячів епохи, коротко охарактеризувати їх досягнення, обґрунтувати новизну Відродження у порівнянні з Середньовіччям тощо. Він реально здійснював супровід - вів студентів за вчасно вибудуваної і спланованої схеми, ретельно передбачивши можливі варіанти ходу заняття. Аудиторія постійно працювала: іноді самостійно, іноді колективно, десь через «запитання – відповідь», а десь через обговорення різних точок зору і дискусію. По-четверте, в усіх цих видах діяльності брали участь студенти з «екрана». Упродовж всієї лекції вони активно долучалися до того, що відбувалося в аудиторії.
Викладач завершив лекцію, звернув увагу на завдання, які студенти зобов’язані (!) виконати до наступної зустрічі і представив аудиторії гостей (нас), пояснивши, хто ми, звідки, з якою метою приїхали до Боулінгріну. А далі упродовж 15 хвилин тривало живе спілкування, до якого долучилися і студенти-дистанційники.
Після лекції запитав, як довго викладач готувався до цього заняття. На що він мені відповів: - У мене було дуже мало часу. Лише два тижні ….
(Далі буде)
Продовження. Замість «Історій на ніч» - Про дистанційне навчання.
Окрім організації навчання та підготовки фахівців у педагогічному університеті, ми ознайомилися з функціонуванням початкової та основної шкіл, спілкувалися з педагогами, науковцями, управлінцями освітньої галузі. Мене вразило все, але найбільше – відсутність освітянських управлінських структур на рівні міста, штату (!). А коли нас запросили на зустріч із керівниками департаменту освіти у Вашингтоні і розповіли, що у відомстві працює близько 10 осіб, які керують шкільними закладами всієї Америки, то ми просто втратили мову!!!
Заможна але водночас прагматична Америка не дозволяє собі утримувати штат ДАРМОЇДІВ від яких толку, як з козла молока!!!
Поїздка до США не просто змінила мої уявлення про керівництво, організацію, навчання у закладах освіти, вона «обнулила» багато чого з того, що існувало в нашій українській системі освіти і що тривалий час вважав нормою, стандартом. Мої пропозиції щодо внесення змін у навчальні програм із підготовки майбутніх учителів (на той час працював в одному із університетів, очолював кафедру всесвітньої історії та методики викладання суспільних дисциплін) «розвіялися» зразу ж у тій аудиторії, де доповідав про результати стажування. На них навіть не відреагували. Просто похитали головами.
Повернемося на рідні простори і до дистанційного навчання.
У грудні 2019 р. з’явилися перші хворі на коронавірус у Китаї. У січні 2020 р. їх кількість зросла. 11 березня ВООЗ спалах захворювання на COVID-19 визнала пандемією. Українська економіка, медицина, освіта та інші галузі до роботи в умовах пандемії були не готові.
12 березня згідно постанови Кабміну в країні оголосили карантин, який планували завершити 3 квітня. З карантину (на паперах) ми не вийшли й до сьогодні, хоча, якщо виглянути на вулицю і зануритися у її щоденне життя, то виявиться, що карантин вже давно закінчився. На основі власних спостережень, спілкування можу стверджувати, що значна частина учасників освітнього процесу – батьки, учні, педагогічні працівники до роботи в умовах карантину були не готові. Частина освітян карантин і відповідні заходи сприйняла не серйозно. Із комунікації першого тижня: «Вже б дотягнули до канікул. Повчилися ще тиждень. Посиділи і знову приступили до роботи»; «Я планую поїхати відпочивати. Якщо раптом припинять карантин, мені потрібно писати заяву на відпустку за власний рахунок, чи якось вирішимо це питання іншим способом?»; «А як будемо вичитувати і записувати уроки? Методом ущільнення? Так як це робили у попередні роки?»; «Карантин карантином, але я мушу готувати учнів до ІV етапу олімпіади. Думаю, що олімпіаду ніхто не відмінить. Це важливо для випускних класів. Розумієте?». У цих висловлюваннях – всі ми, а якщо не всі, то більшість.
Мені здається, що у перші тижні карантину мало хто розумів і усвідомлював ті виклики, перед якими ми опинилися. Розуміння і страх з’явилися, коли запрацювала статистика, коли вірус поширився Європою, коли смертність зросла спочатку на сотні, а згодом на тисячі, коли зупинився транспорт, сполучення між містами, країнами. Лише тоді прийшло усвідомлення, що буденне звичне докарантинне життя потребує інших організаційних форм, які ще нами не апробовані. У нас була можливість їх апробувати, але ми цього не робили. Принаймні цього не робила більшість. Нагадаю. Кожен рік ми переживали грипові карантини, під час яких припиняли освітній процес на 1 – 3 тижні, потім відновлювали навчання, відпрацьовували пропущений матеріал методом ущільнення, проводили спарені скорочені заняття і у такий спосіб наздоганяли втрачене. Жодного разу на попередніх короткотривалих карантинах не зініціювалося організоване дистанційне навчання. Можливо в окремих закладах це й було, але масово – ні.
Складність ситуації розуміли ніби всі, але оперативних рішень не приймали. Чому? Чекали розпоряджень зверху. Її величність - владна бюрократична вертикаль. Ось у чому основна відмінність нашої школи від американської. Там директор не чекає розпорядження зверху. Він приймає рішення самостійно і несе за це відповідальність. Школа, опікунська чи наглядова рада, громада самостійно вирішують, як їм жити, працювати, кого утримувати, які програми фінансувати, яку техніку придбати, як здійснювати переоснащення, комунікацію з учнями, батьками і т. д. Централізована система управління освітою привчила … чекати загальних розпоряджень, тримаючи тим самим навчальні заклади на ланцюгу. До цього «ланцюга» ми ще повернемося.
(Далі буде)
Продовження. Замість «Історій на ніч» - Про дистанційне навчання.
Дистанційна комунікація між учасниками освітнього процесу налагоджувалася упродовж трьох тижнів. Фактично цей період тривав до кінця березня. Чому не вживаю терміну «дистанційне навчання»? Те, що створювалось у перші тижні важко назвати навчанням у повному розумінні цього слова. Більшість шкільних освітніх закладів виявилися не підготовленими працювати в нових умовах як психологічно, технологічно так і матеріально-технічно. Я не відстежував організації дистанційного навчання в межах держави, області, міста, тому мої спостереження і висновки отримані на основі доступних джерел та інформації, які були в розпорядженні та носитимуть дещо суб’єктивний характер. Хочу зауважити, що все те, що ви читаєте, є швидше інформацією для роздумів, яку можна використати у майбутньому, ніж аналітикою, отриманою на основі комплексного дослідження.
Чимало учасників освітнього процесу (батьки, учні, педагоги) сприйняли оголошений карантин як тимчасове явище – спалах типового сезонного грипу, з яким мали справу у попередні роки. Гадаю, що це і вплинуло на їх дії і поведінку на початковому етапі карантину. Інакше як поясните те, що відбувалося в реальному житті?
Можу розповісти чимало історій, епізодів карантинного навчання, щоб проілюструвати окремі твердження. Чи буде вам це цікаво? Чи є у тому потреба?
Чи зацікавить вас той факт, що вже на другий тиждень карантину заклади освіти засипали розпорядженнями зверху. Адміністрацію шкіл зобов’язали звітувати як і в який спосіб організовується дистанційне навчання, інформувати, чи доведені до відома учасників освітнього процесу документи, які управлінська бюрократична машина штампувала щотижня. Найабсурднішим, як на мій погляд, стало розпорядження однієї із заступниць керівника обласного управління освіти (!), яка вимагала від директорів комунальних закладів звіту про те, як вони здійснюють КОНТРОЛЬ за дистанційним навчанням. Його нам надіслали не як офіційний документ, а як електронний лист. А потім ми мали інформувати про кількість захворілих учнів на коронавірус. Уявляєте абсурдність такої інформації. По-перше, у кожному місті, районі, області вели таку статистику на основі офіційних даних. По-друге, щоб подати такий звіт, потрібно постійно проводити опитування. Ми створили різноманітні групи: класні, класних керівників, керівників МО і ЦК, вихователів тощо. Зібрати таку інформацію не було проблемою, але … Для чого? Як і на що це мало вплинути? Де цю інформацію могли використати, якщо вона не підтверджена документально, офіційно, а зібрана в телефонічному режимі?
Найбільший сором, який мені довелося пережити під час організації дистанційного навчання – онлайн-брифінги в.о. міністра освіти Любомири Мандзій. Розумію, що порівнювати цю чиновницю з її попередниками Лілією Гриневич та Ганною Новосад буде навіть не коректно, але … Найвища посадова особа розповідала як виставляти оцінки, вести записи у журналах, коли їх заповнювати, як працювати з учнями, які матеріали і ресурси використовувати, чому надавати перевагу у навчанні, і т. д і т. п. І цим має займатися міністр освітньої галузі? У нас відсутні нормативні документи з організації освітнього процесу? У школах звільнили директорів, заступників? Учні залишилися без учителів? … Бракує слів, щоб охарактеризувати рівень цих доповідей, чи то повідомлень, чи то політінфрмацій. Але … ЛАНЦЮГ, панове, на якому владна вертикаль намагається тримати всіх і все, навіть у таких дрібних деталях як … запис у шкільному журналі. Тут знову про себе дпв знати ЛАНЦЮГ!
(Ви ще не втомилися? Далі буде)
Коментарі
Дописати коментар