Перед “як” ставимо кому в таких випадках:

 

1⃣ Коли сполучник “як” поєднує частини складнопідрядних речень, які мають фразеологічну структуру й побудовані за моделями “не встиг… як”, “не вспів… як”.
▫ Та не встигли вони й оком змигнути, як в сідлі замість нього з’явилася інша постать.
▫ Не встигли хлопці й отямитися, як вже тицьнулися писками у воду.
▫ Моя щока і око просто кричать від болю, і я ще навіть нормально поворухнутися не вспів, як Аарон хапає мене за сорочку, за шкіру під сорочкою, і підводить мене на ноги.
▫ Але той ще й закривавленою мордою в землю ткнутися не вспів, як слідом вискочило одразу троє не менших звірів.
2⃣ У порівняльних зворотах після слів “так”, “так само”, “такий”.
▫ І виявилося, що жити так, як раніше, означало втратити все.
▫ Карина могла грати на флейті так само, як і її викладач.
▫ Ну, якщо ти і з ним так само розмовляєш, як зараз зі мною, то нічого дивного, що він не встигає відповісти.
▫ Може, я і не такий розумний, як наш кінь, але за десять років учнівства теж дещо збагнув.
▫ Коли ми говоримо про формування таких цінностей, як доброчесність, верховенство права, рівність тощо, перший крок має зробити той, хто “має владу”.
▫ Ну гаразд, хай вона не вжила до мене таких епітетів, як "крутько", та принаймні не згадала про мій зріст і колір волосся.
3⃣ Якщо сполучник “як” приєднує прикладку, яка виражає додаткове значення причини (можемо поставити запитання чому? через що?).
▫ Як посередник, Кривинський вийшов наперед громади.
▫ Як учений, етнограф і фольклорист, Франко все життя з палким інтересом ставився до народної творчости; як людина, він любив народну пісню, охоче слухав її і сам співав.
➡ В обох реченнях причина вчинків людей закладена у відокремлених прикладках, що стоять на початку речень. Ставимо запитання: "Чому Кривинський вийшов наперед громади?". Відповідь: "Тому що він є посередником". Наступне запитання: "Чому Франко все життя з палким інтересом ставився до народної творчости?". Відповідь: "Тому що він був ученим, етнографом і фольклористом".
4⃣ У парних сполучниках “тільки-но… як”, “тільки… як”, “щойно… як”, “лише… як”, “не так… як”.
▫ Та тільки-но він спустився, як гучно загули сирени.
▫ Чимало українців прагнуть не так змін, як біблійних чудес.
▫ Щойно послабили карантин, як на вулицях вишикувалися черги до крамниць.
5⃣ У зворотах "не хто інший, як..."; "не що інше, як...":
▫ Так, то був він, не хто інший, як Горила.
▫ Я знав, що ви не хто інший, як всім відомий лікар Букман.
▫ Це вже не реванш, це не що інше, як внутрішня окупація.
▫ І знову це було не що інше, як пронизливе деренчання будила.
6⃣ Якщо “як” входить до складу сполучника “як і”.
▫ Безперечно, ви, як і будь-яка людина, хочете бути в чомусь найкращими.
▫ Як і багато інших правил із цієї книги, це правило також часом корисне.
▫ Вона, як і раніше, вважає своєю головною справою торгівлю.
▫ А ямку з гранатою засипав, як і було, обтесав від кори й встромив у землю гілку.
7⃣ У вставних конструкціях:
– як бачимо (як бачите, як бачу);
– як ведеться, як водиться;
– як відомо;
– як завжди (у значенні “як зазвичай буває”);
– як навмисне (як на зло, на жаль).
▫ Алік вдивлявся в знайомі риси і, як завжди, в такі моменти думав про те, як швидко все минає.
▫ Але обставини, як навмисне, були такі, що природніше було матюкнутися.
▫ Привітання команди готували заздалегідь — учасники вирішили представити себе, як ведеться, жартуючи.
8⃣ У сполученні “уже рік, як” (можна перевірити, сказавши “минув рік відтоді, як”).
▫ Уже рік, як ти знову тут.
▫ Ось уже рік, як я готуюся до полювання на кархародона.
▫ Він навіть воював того разу з нами, а оце вже два роки, як ходить у вус не дуючи.
▫ Ось уже два роки, як світське товариство Дуе розділилося на два ворожі табори.
▫ Уже три роки, як губернію охопив масштабний антибільшовицький повстанський рух.
➡ Подані речення — це складнопідрядні речення, перша частина яких є неповним реченням.
9⃣ У сполученні “а що, як”.
"Що", "а що", "що ж" — позначають запитання; а "як", "як же", "що ж" — позначають здивування, підтвердження, згоду тощо, коли речення попереду розкриває їхній конкретний зміст (після них робиться пауза).
▫ Що, як я закричу?
▫ А що, як він заблукає?
▫ Але що, як тебе тут не буде?
▫ А що, як зорі й справді виявляться золотими?
▫ Але що, як там охорона на вході?
▫ Що, як йому також треба до Миргорода?
▫ Як, хіба всі тут?
.
.
❕ Хочу звернути вашу увагу, що я не згадувала найпростіші ситуації — звичайне порівняння, складнопідрядні речення тощо, які ми детально вчили в школі.
.
Про ситуації, коли не треба ставити кому перед “як”, буде в наступних дописах.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Курс " Логіка" для 5-9 класів

ЧТО ПРОИСХОДИТ ВНУТРИ ТЕРМОЯДЕРНОЙ БОМБЫ

ЗАДАЧІ XXIХ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ТУРНІРУ ЮНИХ ФІЗИКІВ 2020/2021